– Som många andra nätbolag har vi upplevt en kraftig ökning av småskalig produktion, där privatpersoners investeringar i solceller har dominerat, säger Lars Hansson, nätspecialist på Öresundskraft. Även efterfrågan på stödtjänster som batterier ökar, framför allt från industrin, samtidigt som infrastrukturen för elbilsladdning byggs ut i snabb takt.
Snabbare och bättre beslut
Under 2005 investerade Öresundskraft i de första systemen från Metrum. De började då mäta elkvalitet på två inkommande 50 kV-matningar och två 130 kV-anslutningar till regionnätet för att få bättre koll på händelser och förluster i nätet, samt för att enklare kunna identifiera felkällor.
– Vi använder även Metrums mätsystem för att förstå hur vi kan dimensionera bättre och minimera förluster i ledningsnätet och i transformatorstationer, säger Lars Hansson. Vid incidenter som exempelvis kabelbrott kan vi fatta snabbare och bättre beslut om hur vi kan sektionera om för att våra kunder ska få tillbaka strömmen så snabbt som möjligt, innan vi åtgärdar felet.
På lägre nivå i Öresundskrafts nät finns mätare i ett antal strategiska punkter, som till exempel vid färjeladdningen i Helsingborgs hamn som invigdes under 2018. Där sker mycket stora effektuttag och Metrums system används för att hålla koll på hur laddningen påverkar övriga delar av nätet, till exempel med avseende på spänningsförändringar.
Vid avbrott eller störningar som påverkar kunderna används data från Metrums mätare för att ge hög service till kunderna genom att ge rätt information.
– Om det uppstår en störning så använder vi Metrums system för att skapa en bild av vad som har hänt och hur elnätet har påverkats, säger Lars Hansson. Vi informerar internt i organisationen så att alla våra medarbetare har rätt information och förutsättningar att svara på frågor från kunderna.
Underlag för simulering och planering
Öresundskraft har en dedikerad arbetsgrupp som kontinuerligt utvärderar mätningen av olika parametrar och blickar framåt för att se hur nätet bör utvecklas. Metrums system används bland annat för att simulera händelser och nya installationer.
– Vi har till exempel arbetat med scenarier för en mellanspänningsslinga där vi tittar på vad som händer om många laddar bilen samtidigt, eller om ännu fler investerar i solpaneler, säger Lars Hansson. Vi har använt data från tio av våra nätstationer som är utrustade med Metrums mätsystem, och där det finns en blandning av hyreshus, handel och industri.
Lars Hansson ser ett allt större behov av elkvalitetsmätning framöver, något som företaget just nu möter genom att byta ut äldre instrument. Det pågår också förberedelser för att expandera med fler mätpunkter. Även fortsatt är Metrum med som en viktig partner i utvecklingen av Öresundskrafts elnät.
– Vi är inte Metrums största kund men de är alltid lyhörda och hjälpsamma, säger Lars Hansson. De har ett genuint engagemang när vi diskuterar utmaningar och lösningar, och de ställer alltid upp när det behövs. Med deras hjälp utvecklar vi ett modernt och tillförlitligt elnät som skapar värde för våra kunder, medarbetare och ägare.